CAN buss-analysator

Berätta om dina idéer till projekt och laborationer här.

CAN buss-analysator

Inläggav admin_peter » sön 15 maj 2011, 12:31

Jag håller på att bygga en egen CAN buss-analysator bestående av en dator Fujitsu Scenic med en P3 800 MHz CPU och Elektors CAN Explorer-kort (http://www.elektor.com/magazines/2008/february/can-explorer.350100.lynkx) baserat på Microchips CAN-kontroller MCP2515.

Bild

CAN-gränssnittet monteras på en plåt med uttag för DB9-kontakten i ett av utrymmena för PCI-kort och ansluts internt i datorn till skrivarporten.

Första steget var att försiktigt löda bort skrivarkontakten i PC:n utan att skada kortet. Efter att ha lyckats med detta nervösa moment återstår nu att ansluta CAN-gränssnittet till skrivarkontakten med hjälp av en flatkabel.

Jag letar även just nu efter en lagom stor (<15 tum) och billig LCD-skärm till projektet.

Datorn kommer att köra Windows XP och Kvasers CAN King-mjukvara.

Bilder på projektet kommer att läggas upp här efter hand.
admin_peter
Webbplatsadministratör

Re: CAN buss-analysator

Inläggav admin_peter » fre 15 jul 2011, 11:44

CAN Explorer-kortet har monterats i en ledig kortplats i datorn (Fujitsu Siemens P3 800 MHz) och anslutits internt till skrivarporten med en flatkabel.

Bild

Nu återstår endast anslutning av strömkabeln, installation av mjukvara och testkörning.

Just nu är jag på jakt efter en billig 7-15" LCD-skärm till projektet.
admin_peter
Webbplatsadministratör

Re: CAN buss-analysator

Inläggav admin_peter » sön 11 dec 2011, 20:11

Det färdiga resultatet. Snyggt och diskret utan en massa kablar som är i vägen. :)

CAN Explorer-kortet är numera inbyggt i datorn och helt osynligt.

Jag kom över en 15-tums LCD-skärm billigt på Tradera.

Bild
admin_peter
Webbplatsadministratör

Återgå till Idéer